Wednesday, January 13, 2010

PARADIGMA BERJIMAT CERMAT 2010

Kita agak takut menyentuh soal jimat cermat ini. Anda takut dilabel sebagai tangkai jering atau taik hidung masin. Tapi anda tidak pernah bertanya adakah taik hidung mereka manis atau pahit pula? Anda sungguh takutkannya. Anda gerun seperti anda melalui kawasan perkuburan seorang diri pada waktu malam bulan purnama mengambang penuh. Anda sedaya upaya melarikan diri dari topik berkenaan. Jadikali ini kita akan meneliti kenapa sebahagian orang agak segan berjimat.

1. Berjimat sama dengan menahan segala kemahuan

Tidak sekali-kali. Buang sejauhnya anggapan seperti ini. Orang yang mengatakan ini sebenarnya terlebih makan julap. Anda minum dan makan hidangan lazat lagimenyelerakan seperti orang lain cuma bezanya bukan di restoran mewah atau hotel lima bintang. Anda berkenderaan selesa dan selamat untuk memudahkan pergerakan tapi tidak memecut laju seperti pelumba F1. Rumah anda bahagia serta terang benderang tapi menutup suis jika tidak digunakan, saya ternampak peti sejukdan beberapa barangan rumah lain anda juga jenis menjimatkan penggunaan tenaga.Anda kacak malah rajin membersihkan diri tapi tidak membiarkan air mengalir semasa sedang mengosok gigi. Anda saling tak tumpah seperti mereka tapi anda lebih bijak laksana.

2. Banyak benda yang tidak dapat dibeli

Memang benar. Akan ada perkara-perkara yang tidak dapat anda miliki denganberjimat cermat (biasanya perkara remeh saja). Tapi cuba fikirkan ini sejenak,juga adalah benar, walaupun dengan tidak berjimat dan membelanjakan kesemua wang, anda masih tidak akan dapat memiliki kesemua yang anda idamkan.

3. Rasa rendah diri

Ada orang malu untuk membeli pakaian dari pasar malam atau pasar longgok,sesetengah orang memanggilnya sebagai pakaian rombongan. Apa yang menghairankan ialah bukan kerana kualitinya rendah atau pakaian tersebut kurang cantik. Pakaian tersebut elok sebenarnya dan tahan dipakai. Pelik tapi benar. Namun inilah kebenarannya, mereka tidak mahu memakainya kerana ianya barangan murah. Saya tertanya-tanya. Apa yang salah jika ianya murah?

4. Bimbang digelar kedekut

Memang orang lain dengan sewenang-wenang menyamakan perkataan jimat
dengan kedekut. Anda membeli barangan murah, mereka kata anda kedekut.Tapi bila anda membeli sesuatu yang mahal, mereka kata anda pemboros pula.Semuanya tidak betul. Jadi apa yang betul? Anda lakukanlahapa yang anda rasakan betul dan memang betul pun menurutukuran masyarakat dan pegangan. Selagi anda tidak menyebabkan sesiapa cedera, selagi anda tidak menyebabkan sesiapa merana, selagi anda tidak mengambil hak orang lain, selagi anda tidak melanggar undang-undang, selagi anda tidak lupa menunaikan zakat, selagi anda membayar cukai, selagi anda berusaha dengan jujur.. maka anda tidak perlu mendengar kata-kata mereka. Teruskan usaha anda.

Julmazli Dempollok, , e-Kursus Mengubah Paradigma Berjimat KeajaibanPenjimatan.com,

No comments:

Post a Comment