Friday, January 29, 2010

500,000 Peluang Pekerjaaan


Lebih 500,000 peluang pekerjaan menanti rakyat tempatan apabila syarikat kawalan keselamatan menawarkan peluang itu kepada anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) dan Ikatan Relawan Rakyat (Rela).

Mengumumkan khabar gembira itu, Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Datuk Seri Mahmood Adam memberitahu, seramai 1.2 juta anggota Rela dan 110,000 anggota JPAM bakal memenuhi kekosongan tersebut.

Kata beliau, selain dapat membantu mengurangkan tenaga kerja asing, langkah itu juga membantu rakyat tempatan mendapatkan pekerjaan yang lebih menjamin masa depan.

''Anggota JPAM dan Rela ini mahir menggunakan senjata dan berdisiplin, jadi ia sudah tentu tidak menimbulkan masalah kepada syarikat kawalan keselamatan.

''Pada satu peringkat nanti, kita dapat saksikan golongan ini juga akan membantu dalam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) untuk mencegah jenayah," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Baru-baru ini KDN dan Persatuan Perkhidmatan Kawalan Keselamatan memeterai perjanjian memorandum persefahaman (MoU) untuk membenarkan anggota JPAM dan Rela berkhidmat sebagai pengawal keselamatan.
Mahmood berkata, usaha kerajaan menggalakkan penglibatan orang awam menyertai pasukan Rela dan JPAM kini maju setapak lagi apabila memberi peluang kepada mereka mendapatkan pekerjaan tetap.

Katanya, selain memperoleh bayaran sebanyak RM6 sejam yang dibayar oleh kerajaan, mereka yang memilih untuk bekerja dengan syarikat kawalan keselamatan juga kini berpeluang memperoleh gaji tetap, caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan pelbagai kemudahan lain.

''Dengan menggunakan khidmat rakyat tempatan, saya yakin beberapa masalah yang dihadapi sebelum ini seperti kemahiran menggunakan senjata api dan masalah komunikasi dapat diatasi," katanya.

Menurutnya, kebanyakan syarikat kawalan keselamatan menggaji pekerja warga Nepal yang menghadapi masalah untuk bertutur dalam bahasa Melayu walaupun mereka dikategorikan sebagai pekerja yang setia.


Peluang kepada rakyat malaysi yang masih menganggur ...

P/S : saper kata kt malaysia xda kerja sambil g oversea nk kerja
        kerja aper pon yang kita buat biarlah berkat 
        dan x memilih kerja 
        aper yang penting kemahuan dan kehendak diri sendiri
        So, tepuk dada tanya selepas ...enjoy..

No comments:

Post a Comment