Sunday, December 19, 2010

Bola sepak negara mula bangkit

Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan kejayaan pasukan kebangsaan melangkah ke perlawanan akhir Piala Suzuki AFF sebagai isyarat sukan bola sepak di negara ini mula menunjukkan kebangkitan.

Perdana Menteri berkata, semangat yang tinggi di samping disiplin yang mantap menjadi faktor utama kepada pasukan kebangsaan berjaya mengekang serangan bertali arus skuad Vietnam.
''Kejayaan ini merupakan satu titik perubahan buat pasukan Malaysia yang mula menunjukkan kebangkitan dalam sukan bola sepak tanah air yang telah lama diharapkan oleh rakyat.

''Keputusan seri itu tidak penting kerana apa yang paling utama ialah skuad negara telah menunjukkan semangat kerjasama yang kukuh dan mereka juga menerima arahan jurulatih dengan baik untuk mengekalkan corak permainan berdisiplin," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyaksikan perlawanan secara langsung antara Malaysia menentang Vietnam yang ditayangkan di skrin besar di Jalan Bukit Bintang di sini, malam ini.
Pada perlawanan separuh akhir kedua itu, skuad kebangsaan berjaya mengikat pasukan tuan rumah dengan keputusan seri tanpa jaringan pada perlawanan yang berlangsung di Stadium My Dinh, Hanoi dan sekali gus melayakkan Malaysia ke saingan akhir menentang lawan sama ada Filipina atau Indonesia yang akan turun beraksi esok.

Lambang perjuangan harimau malaya 

Lambang kebangkitan Penyokong Setia Bola sepak Malaysia 


Perjuangan malaya 



‘Ultras Malaya’ setia
Oleh BADRUL KAMAL ZAKARIA
KETIKA Malaysia menundukkan Vietnam 2-0 pada perlawanan pertama separuh akhir Piala Suzuki AFF 2010 di Stadium Nasional, Bukit Jalil, Rabu lalu, ada sesuatu perkembangan positif terserlah.
Ini berikutan peningkatan mendadak penyokong hingga hampir memenuhi ruang stadium.


Ternyata peminat bola sepak tempatan masih menaruh harapan tinggi terhadap bola sepak negara dan mereka pada masa sama mengharapkan skuad kebangsaan mengulangi sejarah kegemilangan keera Allahyarham Mokhtar Dahari.

Paling menarik pada perlawanan itu ialah kehadiran sekumpulan kira-kira 300 penyokong setia pasukan Harimau yang menggelarkan diri mereka ‘Ultras Malaya’ di satu sudut berhampiran papan markah stadium.


Mereka tanpa segan membingitkan stadium dengan laungan semangat berapi, menyanyikan lagu patriotik, mengibarkan Jalur Gemilang dan membawa sepanduk tertera kata-kata pembakar semangat buat pemain negara.



Istimewanya Ultras Malaya ini ialah keahliannya terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia untuk bersama memberi sokongan padu kepada pasukan negara setiap kali mereka beraksi.

Buat julung kali, ahli Ultras Malaya dari Sabah dan Sarawak turun ke Stadium Nasional untuk berpadu sorak bersama rakan mereka dari Semenanjung.


Lebih mengharukan, ahli Ultras Malaya bergerak hanya melalui laman web UltrasMalaya.net (UMN) dan kebanyakan mereka tidak mengenali satu sama lain.

Mereka hanya bertemu di stadium ketika bersorak membangkitkan semangat skuad kebangsaan, seolah-olah sudah lama berkenalan.


Mereka bukan saja hadir ke stadium, malah jika pasukan negara beraksi di luar negara, Ultras Malaya akan berkumpul beramai-ramai di beberapa venue seperti kedai mamak atau bistro bagi menyaksikan perlawanan.



Malah prinsip 1Malaysia turut menjiwai Ultras Malaya kerana ia turut disertai remaja Melayu, Cina, India dan kaum lain.



P/s : TAHNIAH buat semua penyokong bola sepak malaysia yang menjadi permain ke-12 dalam squad malaysia ..terusakan perjuangan ..perjuangan belum selesai ..




No comments:

Post a Comment